Συνδέουμε την εκπαίδευση με τη φύση

Image
Φιλοσοφία των εκπαιδευτικών μας προγραμμάτων: η περιβαλλοντική εκπαίδευση στην πράξη και η αβίαστη μάθηση στη φύση.
Μέσα από τα εκπαιδευτικά μας προγράμματα αξιοποιούνται:
  • υπαίθριοι φυσικοί χώροι,  εύκολα προσβάσιμοι από το σχολείο σας
&
  • σχολικές αυλές ως οι υπαίθριοι χώροι όπου τα παιδιά έχουν την πιο συστηματική επαφή

Τα προγράμματα μας είναι σχεδιασμένα από έμπειρους παιδαγωγούς και  προσαρμόζονται στις ανάγκες και στις δυνατότητες κάθε ηλικιακής ομάδας. Έχουν διαθεματικό χαρακτήρα και συνδέονται με το αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών.
Πραγματοποιούνται «βρέξει – χιονίσει», καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου.

Εκπαιδευτικό πρόγραμμα σε σχολικές αυλές

Image

Μια τάξη στον κήπο

Η σχολική αυλή μεταμορφώνεται σε μια υπαίθρια τάξη! Μέσα από το πρόγραμμα εμπλουτίζεται με φυσικά στοιχεία και «γωνιές» μάθησης από φυσικά υλικά, δίνοντας στα παιδιά δυνατότητες να μάθουν, να ενεργοποιήσουν τις αισθήσεις τους, να εκφράσουν τη δημιουργικότητά τους, να ενδυναμώσουν το σώμα τους, να αναπτύξουν κοινωνικές δεξιότητες.

Εξειδικευμένη ομάδα της Παρέας του δάσους επισκέπτεται την αυλή του σχολείου σας, μελετά τα χαρακτηριστικά και τις δυνατότητες της και προτείνει ένα σχέδιο ήπιων παρεμβάσεων. Ένα παρτέρι με φυτά που έλκουν πεταλούδες, ένας μικρός λαχανόκηπος, μια κουζίνα της φύσης, ένας κάδος compost, ένας μουσικός τοίχος από φυσικά υλικά, ένας μετεωρολογικός σταθμός είναι μερικές από τις παρεμβάσεις που μπορούν εύκολα να μεταμορφώσουν τη σχολική αυλή σε μια υπαίθρια τάξη, σε μια τάξη στον κήπο!

Ακολουθεί εκπαιδευτικό πρόγραμμα γνωριμίας των παιδιών με τα χαρακτηριστικά και τις δυνατότητες των νέων στοιχείων της σχολικής αυλής. Στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα χρησιμοποιούνται στοιχεία από τη Μοντεσσοριανή αγωγή, το θεατρικό παιχνίδι και την εκπαίδευση με βάση τους κήπους (διάρκεια 75 λεπτά).

Το πρόγραμμα παρέχει εργαστήριο εισαγωγής στη μέθοδο εκπαίδευσης στους κήπους (Garden – based learning) και στους τρόπους παιδαγωγικής αξιοποίησης των αλλαγών στη σχολική αυλή για τους παιδαγωγούς τους σχολείου (διάρκεια 2 ώρες).

Απευθύνεται σε Παιδικούς σταθμούς, Νηπιαγωγεία, μαθητές-τριες Α’, Β’ και Γ’ Δημοτικού.

Εκπαιδευτικά προγράμματα σε υπαίθριους φυσικούς χώρους

Image

Σχολείο μου, η φύση

Φιλοσοφία του εργαστηρίου αποτελεί η βιωματική σύνδεση των παιδιών με τη φύση, καθοριστική για τη σωματική, ψυχική, πνευματική, κοινωνική και συναισθηματική τους υγεία, καθώς και η αξιοποίηση της φύσης ως πεδίο ανάπτυξης δεξιοτήτων και παροχής κίνητρων για μάθηση, ανακάλυψη και δημιουργία.

Κύριος παιδαγωγικός στόχος  του προγράμματος είναι η ανάπτυξη της φιλοπεριβαλλοντικής συνείδησης, μέσω της ενίσχυσης των ψυχοκινητικών, κοινωνικοσυναισθηματικών, αισθητηριακών, αντιληπτικών και δημιουργικών ικανοτήτων των παιδιών, ενώ απώτερος στόχος είναι η έμπνευση και ενθάρρυνση των παιδαγωγών να εντάξουν την καθημερινή επαφή με τη φύση στην εκπαιδευτική τους προσέγγιση.

Ο στόχος του προγράμματος επιτυγχάνεται με τακτικές επισκέψεις κάθε σχολικού τμήματος σε γειτονικούς υπαίθριους φυσικούς χώρους και την παροχή επαναλαμβανόμενων ερεθισμάτων για γνωριμία, εξερεύνηση και ανακάλυψη του φυσικού κόσμου με ευχάριστο κι αβίαστο τρόπο, μέσω του ελεύθερου παιχνιδιού, της κίνησης,  της ενεργοποίησης των αισθήσεων και της επαφής με φυσικά υλικά.

Ακολουθώντας τα φυσικά ερεθίσματα κάθε εποχής του χρόνου, εξειδικευμένοι παιδαγωγοί της Παρέας του δάσους, με τη συνδρομή ειδικών επιστημόνων, ενθαρρύνουν κι εμπλουτίζουν τις ελεύθερες ατομικές και ομαδικές αναζητήσεις των παιδιών με κατάλληλα σχεδιασμένα παιχνίδια και δραστηριότητες, με βάση τις σύγχρονες παιδαγωγικές θεωρίες της εμπειρικής μάθησης, της Παιδαγωγικής Τέχνης Waldorf-Steiner και των «Σχολείων του δάσους».

Προτείνονται τουλάχιστον 4 συναντήσεις σύμφωνα με τις 4 εποχές του χρόνου. Κάθε συνάντηση έχει διάρκεια 2 ή 3 ωρών.

Πριν την έναρξη των επισκέψεων πραγματοποιείται εργαστήριο γνωριμίας με την παιδαγωγική προσέγγιση της φύσης, για τους παιδαγωγούς των ομάδων που θα συμμετάσχουν στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα, με στόχο την ενημέρωση για τους στόχους και τη φιλοσοφία του προγράμματος και την εξοικείωση με τις δυνατότητες και τους περιορισμούς του φυσικού χώρου (διάρκεια 2 ώρες).

 

Απευθύνεται σε Παιδικούς σταθμούς, Νηπιαγωγεία, μαθητές-τριες Α’, Β’ και Γ’ Δημοτικού.

Εποχιακά εκπαιδευτικά προγράμματα στο Αισθητικό δάσος του Υμηττού

Image

«Καλύτερα να γνωρίσεις ένα βουνό, παρά ν’ ανέβεις σε πολλά!»

Ινδιάνικη Παροιμία

 

Τα εποχιακά εκπαιδευτικά προγράμματα στοχεύουν στη βιωματική γνωριμία με ορισμένα χαρακτηριστικά είδη της χλωρίδας και πανίδας του Μεσογειακού τοπίου, μέσω της εξερεύνησης και της παρατήρησης, με ομαδικά κινητικά και αισθητηριακά παιχνίδια και με στοιχεία από τη μυθολογία, τη λογοτεχνία, τη λαογραφία, τη βιολογία και την οικολογία.

Σχεδιάζονται με βάση τα αναλυτικά προγράμματα σπουδών (Δ.Ε.Π.Π.Σ.) και προσαρμόζονται στις ανάγκες και στις δυνατότητες κάθε ηλικιακής ομάδας.

Τα προγράμματα πραγματοποιούνται σε επιλεγμένους εξωτερικούς χώρους του Αισθητικού Δάσους του Υμηττού, με σημείο συνάντησης τη Μονή Καισαριανής,  από τον Οκτώβριο έως τον Ιούνιο.

Απευθύνονται σε Νηπιαγωγεία και σχολικές ομάδες Α’-Στ’ Δημοτικού
Διάρκεια: 75’ για Νηπιαγωγείο-Α’ Δημοτικού / 90’ για Β’- Στ’ Δημοτικού

 

ΦΘΙΝΟΠΩΡΟ & ΧΕΙΜΩΝΑΣ

Οκτώβριος έως Φεβρουάριος

 

  1. Με τον παππού τον Πλάτανο 

Ο κόσμος των φυλλοβόλων δέντρων μέσα απ’ τα μάτια του γηραιότερου δέντρου του Αισθητικού δάσους του Υμηττού!

 

  1. Πεύκο μου και Κυπαρίσσι

Ένα ταξίδι στον κόσμο των κωνοφόρων δέντρων με οδηγούς μας δύο από τους πιο χαρακτηριστικούς κατοίκους του Μεσογειακού τοπίου.

 

  1. Ιστορίες τις γιαγιάς Ελιάς

Μια διαφορετική γνωριμία με το πιο βασικό δέντρο της Μεσογειακής διατροφής, στον Ιστορικό Ελαιώνα του Αισθητικού δάσους Υμηττού.

 

  1. Η συναυλία του δάσους

Με συνοδοιπόρους μας τα στοιχεία της φύσης και τους κατοίκους του δάσους, ανακαλύπτουμε νέους ήχους, ενεργοποιώντας κι οξύνοντας τις αισθήσεις και την αντίληψη μας.

ΑΝΟΙΞΗ & ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ

Μάρτιος έως Ιούνιος

 

  1. Κι αν ήμουν έντομο;

 Εξερευνούμε τη σχέση μας με τα έντομα, με στόχο την εξοικείωση μαζί τους και τη γνωριμία με τον πολύτιμο ρόλο τους στη διατήρηση της φυσικής ισορροπίας.

 

  1. Να’ μουν πουλί πετούμενο!

Μια βιωματική γνωριμία με τον θαυμαστό κόσμο των πουλιών του Αισθητικού δάσους Υμηττού και τις συνήθειες τους.

 

  1. Στης χελώνας το καβούκι

Αναζητούμε κι αναγνωρίζουμε τις ελληνικές χερσαίες χελώνες, ανακαλύπτοντας στοιχεία για τον τρόπο ζωής τους

 

  1. Ίχνη στο δάσος 

Ένα ταξίδι ιχνηλασίας στον μυστηριώδη κόσμο των «αόρατων» θηλαστικών του Αισθητικού δάσους!